Als ik je uitnodig voor een gesprek over 'het waarom' van je bedrijf, maak je dan direct ruimte vrij in je agenda? Ligt een beetje aan onze relatie natuurlijk, maar stel dat ik voor een opdracht bij je over de vloer ben? Ja, dan kan het gebeuren dat we er volgende week een gaatje voor kunnen prikken. Tussen twee andere meetings door natuurlijk, op kantoor, het jouwe. Ik wil niet ondankbaar overkomen, maar dan is het eigenlijk al niet meer nodig, wat mij betreft. Een goed gesprek plan je niet een week van te voren. Dat ontstaat spontaan, slenterend eigenlijk, zonder agenda in de buurt, op de rand van je bureau of drentelend door de kamer.
Het waarom
Hoe gaat dat? Je raakt aan de praat naar aanleiding van een actueel probleem, komt op gang en voor je het weet gaat het over de kern: waarom is je bedrijf op aarde? Waarom stap je elke ochtend je bed uit om er te gaan werken? Zo'n gesprek 'overkwam' me laatst. Ik zat bij een opdrachtgever en liet net een collega een van mijn favoriete Ted Talks zien, van Simon Sinek toen de baas binnenkwam met een vraag over de webteksten die herschreven moesten worden. We liepen daar nogal tegenaan, want ze waren zo ongeïnspireerd. Zo precies hetzelfde als bij de concurrenten ('we zijn heel goed in ons vak, echt, kijk maar wat we allemaal kunnen!'), maar nergens komt het waarom naar voren. Dus greep ik het moment aan om het de baas zelf te vragen. Dat gebeurde hem niet dagelijks, het verraste hem zichtbaar. Gelukkig nam hij er de tijd voor, hij voelde zich uitgedaagd. En voor we het wisten zaten we in een zeer geïnspireerd gesprek over het waarom van dit advocatenkantoor. De uitkomsten zijn straks te lezen in de teksten op de vernieuwde website. Daar zit meer inspiratie in dan ooit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten